Jubileumsfest // Explotion spiller til dans

Om arrangementet

Som for 25 år siden, blir det fest! Explotion lover dansbar festmusikk med høy allsangfaktor.

Dørene åpner kl. 20:00, men bandet går på kl. 21:00. Kafé Sandbeck har alle rettigheter.

Explotion ble startet på Rena høsten 1975 av en gjeng gutter som nettopp hadde begynt i 8. og 9. klasse på ungdomskolen. På den tiden hadde Rena et blomstrende musikkliv med 4-5 band som til enhver tid spilte til dans og fest i hele den omfattende grende- og samfunnshusstrukturen i Innlandet og nærliggende fylker, og vi hadde rikelig av musikalske forbilder rundt oss i hverdagen.

Tord, Dag Bjørnar og Per Eivind vokste opp på Rena og var med fra de første spede akkorder lød i kjelleren på ungdomsskolen, i et ungdomsklubblokale som het «Stikk innom». Der øvde flere av Renas aspirerende musikerspirer. De første to årene hadde vi noen utskiftinger – spesielt var trommeslagere vanskelig å holde på. Høsten 1977 ble åstaingen Nils Arne med på gitar, og da tok det fart med nesten 200 spillejobber i de 3 årene som fulgte. Det var en fantastisk tid, og bandet var et populært valg for festarrangører i et stort omland. Det siste året vi spilte for fullt byttet vi nok en gang trommeslager, og Tommy, broren til Nils Arne, satt bak trommene. Sommeren 1980 var en herlig epoke til ende, alle var ferdig med videregående og alle skulle i militæret. Noen ble der lenger enn andre… og bandet gikk inn i historien.

Men alle fortsatte på en eller annen måte med musikk. Og da russekullet skulle ha 20-årsjubileum i år 2000, spurte noen om ikke vi kunne dra 3-4 låter i den anledning. Det gjorde vi, og til vår egen store overraskelse var det veldig mye som fortsatt fungerte og vi endte med å spille 3 økter a 3 kvarter den kvelden. Litt senere fant vi ut at nå var alle tilbake i Elverum og Hamar etter en mangeårig omflakkende tilværelse, og da var ikke veien lang tilbake til øvingslokalet. Da Rena Rock i 2003 dro i gang med en minneverdig mimrekonsert med band fra Rena, var Explotion reetablert og har hold det gående siden. Nok en gang opplevde vi noen år med turbulens på trommeslagersiden, men høsten 2016 fikk vi overtalt Roger Nilsen, som noen av oss kjente og hadde spilt med tidligere, til å ta plassen bak trommene. Roger er fra Bodø, men har bodd 40 år på Hamar og har spilt trommer det meste av livet. Han har glidd perfekt inn og bidratt til å gjøre bandet bedre enn noen gang.

Så i dag, ett år før 50-års jubileet, er Explotion still going strong, bedre enn noen gang og med et variert og spennende repertoar som spenner over 7 tiår. Bandet står sterkt sammen med et langvarig og dypt vennskap oss imellom som tåler det meste, og vi trives utmerket i hverandres selskap selv uten instrumenter for hånden. Vi tar fortsatt og gjerne spilleoppdrag av ulik karakter på store og små scener, og har tid til flere!

Explotion består av:

• Dag Bjørnar Granbakken