NR 24 Gunnar Sønsteby // Bokforedrag og film

Om arrangementet

Nr. 24. Gunnar "Kjakan" Sønsteby - Krigen-Freden-Arven

Moland forteller om Gunnar, glimt fra sitt over 30-årige samarbeid med ham og om bakgrunnen for filmen som skal vises etter foredraget.

«Nr. 24» er den gripende og actionfylte historien om Gunnar 'Kjakan' Sønsteby, Norges høyest dekorerte person, som kjempet mot Nazi-Tysklands okkupasjon av Norge under den andre verdenskrig.

Tidligere leder for Norges Hjemmefrontmuseum, historiker og forfatter Arnfinn Moland har skrevet bok om Gunnar «Kjakan» Sønsteby.

Gunnar Sønsteby er blitt kalt "en institusjon". Hans hverdag var "fullbooket" fra morgen til kveld. En dag skrev han kronikk i Aftenposten, en annen ble han intervjuet i tabloidpressen. Han reiste i skytteltrafikk i inn- og utland for å formidle sitt budskap, spesielt til ungdommen.

"Det er vanskelig å si hvem som er nr. 1 i dette landet, men det er ingen tvil om hvem som er nr. 24" (Jens Chr. Hauge).

Etter å ha lest "Nr. 24. Gunnar "Kjakan" Sønsteby Krigen-Freden-Arven" forstår du hvorfor.

Gunnar Sønsteby døde 10. mai 2012 - et ikon i norsk offentlighet er borte.

Arnfinn Moland
Arnfinn Moland (f. 1951) er historiker med motstandskampen 1940-45 og etterretningstjenesten 1945-70 som sine fagområder. Han var i over 20 år leder for Norges Hjemmefrontmuseum og har skrevet flere bøker og vært involvert i flere filmprosjekter. Han var bl.a. manusforfatter og medproducer av dokumentarserien "Rapport fra Nr.24" og ga ut bok om Gunnar Sønsteby i 2004.

Etter foredraget og før filmvisningen blir det signering og boksalg ved Norli Wahlsenteret. Kafé Sandbeck er åpen med alle rettigheter.

Les om filmen Nr. 24

Arr: Åmot folkebibliotek og Åmot kino